الشيخ البهائي العاملي
414
جامع عباسى ( با حواشي هشت فقيه واليمقام ) ( طبع جديد ) ( فارسى )
باشد ، يعنى يقين داند كه امام مفترضالطاعة است ، خداى تعالى جهت او حجّ مقبولى و عمرهء مبرورى بنويسد ، و به خدا قسم آتش دوزخ نمىچشد پاهايى كه خاكآلوده شده باشد در زيارت او ، خواه در سوارى و خواه در پيادگى « 1 » . نيز از آن حضرت منقول است كه فرمودند : كه هركس يكى از ما را زيارت كند چنانست كه حضرت پيغمبر را زيارت كرده باشد « 2 » . و از حضرت علىّ بن موسى عليه السلام منقول است كه : خطاب به احمد بزنطى كرده فرمودند كه : روز عيد غدير نزد قبر آن حضرت حاضر شو كه خداى تعالى در آن روز از هرمؤمنى و مؤمنهاى و مسلمى و مسلمهاى گناهان شصت ساله را مىبخشد ، و دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از آتش دوزخ آزاد مىسازد در آن روز آزاد مىگرداند ، و يك درهم تصدّق در آن روز برابر هزار درهم است در غير آن روز ، پس در اين روز تصدّق كن بر برادران مؤمن خود « 3 » . و حضرت امام به حقّ ناطق امام جعفر صادق عليه السلام در ثواب زيارت حضرت امام حسين عليه السلام فرموده كه : هركس كه در مشهد آن حضرت حاضر شود و زيارت او كند و دو ركعت نماز بگزارد در ديوان اعمال او حجّ مبرورى نوشته مىشود ، و اگر چهار ركعت نماز بگزارند حجّ و عمره نوشته مىشود ، و همچنين است ثواب زيارت كردن هرامامى كه اطاعت او واجب باشد « 4 » . و در زيارت حضرت امام حسين عليه السلام ثواب بسيار است : و در بعضى روايات وارد شده كه : زيارت آن حضرت فرض است بر هر مؤمن و مؤمنهاى ، و تارك او تارك خدا و رسول خداست ، و باعث عقوق پيغمبر و نقص در ايمان است ، و واجب است برهرمالدارى كه هرسال يك بار زيارت او كند ، و كسىكه يك سال براو بگذرد و زيارت آن حضرت نكند يك سال از عمر او كم مىشود ،
--> ( 1 ) تهذيب 6 : 21 ، حديث 49 . وسائل 14 : 376 ، حديث 3 . ( 2 ) كافى 4 : 579 ، حديث 1 . وسائل 14 : 327 ، حديث 15 . ( 3 ) تهذيب 6 : 24 ، حديث 52 . وسائل 14 : 388 ، حديث 1 . ( 4 ) تهذيب 6 : 79 ، حديث 156 . وسائل 14 : 330 ، حديث 20 .